Luttele dagen na een terugroepactie van een half miljoen Chevrolet Camaro’s, volgt er alweer een volgende grote ‘recall’. Nu moeten er wegens problemen met contactsloten nog eens 3,4 miljoen auto’s terug naar de dealer.

Dat brengt het totaal aantal teruggeroepen auto’s van General Motors (GM) dit jaar op 20 miljoen, ruim het dubbele van een complete jaarproductie. Inmiddels staat de teller bij de terugroepacties op 44 en zijn de kosten opgelopen tot zo’n twee miljard dollar, omgerekend bijna 1,5 miljard euro.

Bij de jongste terugroepactie gaat het wederom om contactsloten die tijdens het rijden in de uitstand kunnen springen en dan voor het uitvallen van rembekrachtiging, stuurbekrachtiging en mogelijk ook airbags zorgen. GM heeft laten weten van acht ongevallen te weten, waarbij zes gewonden zijn gevallen.

Een soortgelijk probleem was het begin van de lange reeks terugroepacties. Het grootste is echter niet dat GM de auto’s moet terugroepen, maar dat managers binnen het bedrijf soms al tien jaar wisten van het mankement maar niets naar buiten brachten.

Naar verwachting gaat het verhelpen van de mankementen geruime tijd duren. Toeleveranciers zullen namelijk miljoenen nieuwe contactsloten moeten leveren.

Lees meer autonieuws op Carros.nl.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl